سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زنبور درمانی درجهان -پرورش زنبور ... experiential therapist bee

این وبلاگ بر اساس آیات الهی (سوره مبارک نحل ) و تجارب چندین ساله برای آشنائی به زنبور عسل و مواهب برجسته آن بمنظور سلامت انسان و توجه به حفظ و حراست آن در چرخه اکوسیستم دنبال می شود

ساعت بیولوژیکی بدن و زنبور درمانی ونقش هورمون هیدرو کورتیزون،

 تیل روننبرگ پروفسور بخش روانشناسى پزشکى از دانشگاه مونیخ مى‌گوید:

”هر کدام از ما یک ساعت درونى داریم، مثل همین ساعت واقعى. براى چه از ساعت استفاده مى‌کنیم؟ براى اینکه، مثلأ مى‌خواهیم بدانیم چه وقت باید راه بیافتیم تا سر ساعت به محل کارمان برسیم. ساعت درونى‌مان هم تقریبأ همینطور کار مى‌کند. مثلأ زمان مشخصى باید حرارت بدن بالا برود یا ترشح هورمون‌هاى مخصوصى افزایش پیدا کند تا بدن دو ساعت بعد آماده برخاستن از خواب شود.“

ساعت درونى در واقع پاسخ تکامل به تحولات نورى و حرارتى پیرامون ماست. به زبان ساده‌ تنظیم فعالیت‌هاى بدنى مناسب در روز و شب، محصول هدایت و تنظیم این ساعت ژنتیک است، به همین‌خاطر در هر کدام از ما متفاوت عمل مى‌کند. مثلأ این ساعت مشخص مى‌کند که چه وقت بدن ما نیاز به خواب دارد و یا چه وقت زمان برخواستن از خواب است.

برنامه ساعت درونى آدم‌هاى سحرخیز با برنامه ساعت درونى آدم هاى شب‌زنده‌دار متفاوت است.

روننبرگ اضافه مى‌کند: ”تفاوت زمانى ساعت درونى میان آدم‌هاى خیلى سحرخیز و آدمهاى خیلى شب زنده‌دار گاه حتى تا دوازده ساعت هم مى‌رسد، طورى که گاه وقتى یکى به رختخواب مى‌رود دیگرى تازه از خواب بلند شده است.“

اما این ساعت درونى یکنواخت کار نمى‌کند. یکى از نکات مهم در تنظیم این ساعت، سن است. مثلأ بچه‌هاى کوچک، شاید براى اینکه به پدر و مادرشان نشان بدهند بچه‌دارى یعنى چه!  صبح اول وقت بیدارند! با افزایش سن این ساعت عقب مى‌رود. در سنین نوجوانى شب زنده‌دارى به اوج مى‌رسد. اما از بیست سالگى به بعد هرچه که سن بالاتر مى‌رود تحمل بدن براى شب زنده‌دارى کمتر مى‌شود. در این میان یک نکته‌ در مورد هر دو دسته آدم ها، سحرخیز یا ‌شب‌زنده‌دار صدق مى‌کند، وقتى برنامه زندگی مان با این ساعت تنظیم نیست، بدن در حالت استرس قرار مى‌گیرد.

کارشناسان این زمینه مثل روننبرگ معتقدند: ” وقتى من ساعت درونى دارم که دو سه ساعت عقب‌تر از ساعت بیرونى کار می‌کند مثل اینکه بخواهم در مسکو کار کنم درحالیکه در مونیخ زندگى مى‌کنم.“

این تفاوت زمانى فشارى است که به مرور زمان خود را نشان مى‌دهد. نکته جالب توجه اینجاست که این فشار موجب بروز عاداتى مثل سیگارى شدن مى‌شود. هر چقدر این تفاوت زمانى بیشتر باشد احتمال اینکه فرد سیگارى شود بیشتر است. نتیجه بررسى‌هاى نشان مى‌دهند افرادى که ساعت درونی‌شان با ساعت معمول  از چهار ساعت بیشتر تقاوت دارد شصت درصد بیشتر از افراد دیگر سیگارى مى‌شوند.

اما، تنظیم این دو ساعت با هم گاهى مقدور نیست، وقتى باید ساعت هفت صبح سر کار باشیم ولى تا ساعت نه هنوز گیج خوابیم چاره چیست؟

1.  نور بیشتر در محیط کار و محل زندگى. واقعیت این است که بیشتر ما به اندازه کافى نور دریافت نمى‌کنیم. کمبود نور یعنى سحرخیزها؛ سحر خیزتر مى‌شوند، شب زنده‌دارها هم صبح دیرتر از خواب بلند مى‌شوند.

2.  سعى کنیم عادات و روش زندگی مان را تا جایى که مقدور است با ساعت درونی‌مان تنظیم کنیم.

روننبرگ معتقد است: تنظیم ساعت کار با ساعت درونى قدم بزرگى است. می‌دانید این گونه خلاقیت و سازندگى نیروى کار جامعه چقدر بالا مى‌رود.

البته براى بالا بردن خلاقیت که نمى‌توان نظام اجتماعى را بر هم زد. مثلأ فکر کنید برای بالا بردن خلاقیت نوجوانان‌، از چهارده‌سالگى به بعد دانش آموزان به جاى ساعت هشت صبح ساعت نه و یا ده به مدرسه بروند!


اتفاقات بدن در طول 24 ساعت شبانه روز

به نقل از دکتر من، بدن ما چه فعالیت هایی را تجربه می کند و در کل در طول یک روز کامل در بدن ما چه اتفاقاتی می افتد! اما چه بسا دانستن این موضوع ارتباط مستقیم با عملکرد صحیح سیستم بدن و سلامتی ما دارد. 

با ترشح هیدرو کورتیزون، اعضای بدن بیدار می شوند. بدین طریق بدن بطور آهسته خودش را برای بیدار شدن آماده می کند. متابولیسم به فعالیت در می آید و برای فعالیت روزانه ما پروتئین و انرژی ذخیره شده به جریان در می آید.

ساعت هفت صبح: هنوز بدن ضعیف است، پس وقت ورزش نیست چون در این ساعت با ورزش فقط به قلب فشار وارد می شود. به جای ورزش صبحانه بخورید چون دستگاه گوارش در این زمان بخوبی کار می کند.

ساعت هشت صبح: مقدار زیادی هورمون در این ساعت ترشح می شود. سیگار کشیدن در این ساعت بیشتر از هر ساعت دیگری باعث تنگ شدن عروق می شود.

ساعت نه صبح: بدن سفت و سخت بیدار است و زمانی است که نیروی زیادی را در اختیار دارد. در صورت نیاز به تزریق هر آمپولی این ساعت بهترین موقع است. چون هر گونه عوارض ناشی از تزریق آمپول در این زمان به حداقل می رسد و بدن در مقابل اشعه ایکس مقاوم است.

ساعت ده صبح: ساعتی که ارگانیسم به خودش می آید و اعلام آمادگی می کند. بدن انرژی زیادی را در اختیار دارد و حرارت بدن بالاست. نکته مهم اینکه بین ساعت های ده تا دوازده احتمال سکته های قلبی بیشتر از هر زمان دیگر است.

ساعت یازده صبح: بدن در بهترین حالت و زمان خود قرار دارد. ضربان قلب و میزان گردش خون به اندازه ای مناسب است که ممکن است در معاینات قلبی (اکتروکاردیو گرافی) اشتباهاتی رخ بدهد و اگر مشکلی در قلب وجود داشته باشد در این لحظه دیده نشود. بدن کاملاً آماده است تا مسائل ریاضی و سخت ترین فرمول ها را حل کند.

ساعت دوازده ظهر: دقت افراد کم و انسان دچار خواب آلودگی می شود. اسید معده زیاد ترشح میشود و خون رسانی به مغز کاهش پیدا میکند. برای خون رسانی به دیگر اعضای بدن از معده استفاده بیشتری میشود. افرادی که عادت به خواب نیمروزی دارند حدوداً تا سی درصد خطر سکته قلبی در آنها کمتر از دیگران است.

ساعت سیزده: بدن از تب وتاب می افتد. بهره وری در اواسط روز بیست درصد کاهش پیدا می کند. همه اعضای بدن در پایین ترین سطح فعالیت می باشند. در این ساعت فقط کیسه صفرا است که خوب فعالیت میکند و مشغول هضم غذای نیمروزی است.

ساعت چهارده: احساس خستگی بروز می کند چون فشار و ترشح هورمون ها کم میشود. برای افرادی که از دندانپزشکی ترس دارند این ساعت بهترین زمان است چون افراد در این ساعت کمتر احساس درد می کنند. این وضعیت تا سی دقیقه ادامه خواهد داشت.

ساعت پانزده: در این زمان انرژی دوباره به بدن برمی گردد و حافظه خوب کار می کند و مرحله دوم از بهره وری آغاز می شود. ولی کمتر از آن چیزی که بدن در صبح داشت.

ساعت شانزده: برای ورزش کردن بهترین ساعت است فشار و گردش خون بدن در بهترین حالت است.

ساعت هفده: فعالیت ارگانها به بالاترین حد خود می رسد. نیرو افزایش پیدا می کند، اکسیژن زیادی استفاده می شود، کلیه ومثانه خوب کار می کند. زمانی است که ناخن ها و موها خوب رشد می کند، اسید معده افزایش پیدا می کند به همین دلیل در این ساعت احتمال خونریزی هم بیشتر است.

ساعت هیجده: الآن زمان مناسبی برای خوردن شام است. پانکراس در این ساعت فعالیت خوبی دارد.

ساعت نوزده: میزان فشار خون و ضربان نبض کاهش پیدا می کند. به همین دلیل کسانی که از داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده می کنند باید دقت بیشتری داشته باشند. چون داروهای فشار خون در این زمان باید با احتیاط بیشتری مصرف شود. تاثیر داروهای ضد افسردگی در این ساعت خیلی زیاد است.

ساعت بیست: میزان چربی کبد کاهش می یابد و خون کثیف از هر زمان بیشتر به قلب می رسد. کسانی که آلرژی یا آسم دارند در این ساعت باید از دارو هایشان استفاده کنند. آنتی بیوتیکها از این قاعده مستثنی نیستند چون در این ساعت بیشترین تاثیر را دارند.

ساعت بیست و یک: عملکرد ترشح غدد در این ساعت به پایان می رسد. هر چیزی از این به بعد وارد معده می شود و عملیات هضم و جذب غذا به کندی انجام می شود که این مسئله می تواند خیلی خطرناک باشد چون باقیمانده غذا به مخاط روده حمله کرده و مخاط روده را دچار آسیب می کند.

ساعت بیست و دو: سیستم دفاعی بدن به حالت آماده باش در می آید. کسانی که سیگار می کشند باید بدانند که از این ساعت به بعد بدن سمومی مثل نیکوتین را خیلی سخت دفع می کند.

ساعت بیست و سه: بدن ارگانیسم ترشح هورمونها را که در طول روز فعال بوده است متوقف می کند آرامش به سراغ بدن می آید و جسم احساس راحتی می کند.

ساعت بیست و چهار: زمان خواب سلول های پوست بی وقفه فعالیت می کنند حتی بیشتر از آن چیزی که در صبح انجام می دادند. نخستین تصویر خواب و رویا در همان ساعات اولیه پدید می آید.

ساعت یک نیمه شب: بازدهی در پایین ترین حد قرار دارد. در این ساعت حتی کسانی که شب کار هستند و عادت به شب کاری دارند، خوابشان می گیرد. دقت کم می شود چون بدن و اعضای بدن خود را برای خوابیدن آماده می کنند.

ساعت دو نیمه شب: کسانی که رانندگی می کنند باید دقت بیشتری داشته باشند چون قدرت دید و سرعت عمل و عکس العمل کم می شود به همین دلیل بیشتر تصادفات در این ساعت اتفاق می افتد.

ساعت سه نیمه شب: هم بدن هم روح در تاریک ترین حالت قرار دارند. ترشح هورمون ملاتونین کم و نامنظم می شود و کسانی که تعادل روحی ندارند این ساعت خطرناکتر عمل می کنند و بیشتر خودکشی ها در این ساعت است.

ساعت چهار: با زیاد شدن ترشح هورمون ها بدن انرژی می گیرد و احتمال سکته های قلبی بین ساعت چهار تا شش افزایش می یابد. فشار خون به بالاترین حد می رسد و رگ ها تنگتر می شود. در این ساعت میزان زایمان ها بیشتر است.

ساعت پنج: زیاد شدن هورمون ها در بدن حدوداً شش برابر روز فرد را برای فعالیت آماده می کند. بدن به حرکت درمی آید و دوباره روز جدیدی آغاز می شود.

تاثیر ساعات مختلف خواب شب در سلامتی بدن

داشتن عادات غذایی صحیح و توجه به زمان خوابیدن و استراحت برای حفظ سلامت بدن مهم است تا بتواند مواد مغذی را جذب و مواد زائد را دفع کند.

برای سالم زیستن، باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم. به موارد زیر دقت کنید تا اهمیت خوابیدن برای شما روشن گردد:

ساعت نه تا یازده شب: زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدان ها انجام می شود در این ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد. در غیر این صورت اثر منفی بر روی سلامتی خود گذاشته اید.

ساعت یازده تا یک شب: عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و شما باید در خواب عمیق باشید.

ساعت یک تا سه نیمه شب: عملیات سم زدایی در کیسه صفرا، در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می شود.

ساعت سه تا پنج صبح: عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق می افتد. بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان، سرفه شدید یا عطسه می کنند.

ساعت پنج تا هفت صبح: این عملیات در روده بزرگ صورت می گیرد، لذا می توانید آن را دفع کنید.

ساعت هفت تا نه صبح: جذب مواد مغذی صورت می گیرد، پس بهتر است صبحانه بخورید. افرادی که بیمار می باشند، بهتر است صبحانه را در ساعت شش و سی دقیقه میل کنند.

کسانی که می خواهند تناسب اندام داشته باشند بهترین ساعت صرف صبحانه برای آنها ساعت هفت و سی دقیقه می باشد و کسانی که اصلا صبحانه نمی خورند، بهتر است عادت خود را تغییر دهند و در ساعت نه تا ده صبح صبحانه بخورند.

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب، باعث می شود مواد سمی از بدن دفع نشوند. از نصفه های شب تا ساعت چهار صبح، مغز استخوان عملیات خون سازی را انجام می دهد.

در ایام تعطیل، بسیاری افراد تا دیر وقت بیدار می مانند و بعد از اتمام تعطیلات با خستگی به سر کار می روند چون اعمال بدنشان دچار سردرگمی شده است و نمی داند چه باید انجام دهد.

سعی کنید همیشه، زود بخوابید و خواب آرامی داشته باشید ...

پیشگیری و درمان به روش زنبور درمانی با همگام شدن با ساعت بیولوژیکی بدن و تاثیر گذاری مفید   بر ترشح هورمون کورتیزول نتایج درمانی بسیار مطلوبی خواهد داشت...که این خود راز بزرگ درمانی در زنبور درمانی می باشد
..
با مصرف فراوردهای زنبور عسل در مواقع خاص ( از شبانه روز) شما از تاثیر گذاری آنها به شگفت خواهید آمد البته این موضوع برای همه یکسان نیست و لازم است  در چندین جلسه سنچش های صورت گرفته و سپس با اعمال دستورالعمل های در جهت بهبودی گام برداشت ...در ابتدا به سادگی یک عمل به منظور رسیدن به نتایچ بهتر از زنبور درمانی و تاثیرات تولیدات و داروهای گیاهی در این زمینه پیشنهاد می کنم هر شب جهت خواب خود را تغیر داده و  گاه به گاه زیر انداز و زیرسری خود را تعویض تمائید و شب هنگام از موادی  خاص مثل  گلاب (پاشیدن در رختخواب ) بهره بگیرید ...نیم شب اگر به هر دلیل از خواب بیدار شدید  جهت خواب خود را عکس عقربهای ساعت 90 درجه تغییر دهید ...و اگر سحرگاه جهت فریضه نماز  و یا هر کار دیگر از رختخواب برخواستید و تصمیم گرفتید مجددا بخوابید ضمن تغیر جهت خواب رو اندازی متفاوت از قبل روی خود بکشید ..ووو

ساغت های از روز و شب جهت درمان و بهبودی برای تزریق زهر زنبو ر عسل است  که اگر دقیق رعایت شود مطمئن هستم که تفکر شما را در هر زمینه دگرگون و به شگفتی های آفرینش بیشتر پی خواهید برد ...هیچوقت متوجه این موضوع شده اید که چرا  خروس بعد از خواب  از هنگام سحر آواز سر میدهد ...؟ و چرا بعضی مواقع این تنظیم بهم خورده و  خروس بی محل می شود ...ووو؟و هزاران راز دیگر ..؟ چرا زنبور داران خواب و خوراک و احساس شان در زنبور ستان متفاوت و بهتر از خانه مسکونی آنها است ( البته اگر سیگاری نباشند)  و از هر ماده مخدر دیگر استفاده نکنند..وووو میدانید این ساعت بیولوژیکی حتی در تکثیر میکروب ها و  ویروس ها هم اثر گذار است ...چون آنها هم در یک ساختار مشترک بیولوژیکی ثبیت شده اند و می شود آنها را در ساعات خاصی از شبانه روز بهتر کنترل و حذف نمود...ووو