سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زنبور درمانی درجهان -پرورش زنبور ... experiential therapist bee

این وبلاگ بر اساس آیات الهی (سوره مبارک نحل ) و تجارب چندین ساله برای آشنائی به زنبور عسل و مواهب برجسته آن بمنظور سلامت انسان و توجه به حفظ و حراست آن در چرخه اکوسیستم دنبال می شود

بیماری مورژلونز

بیماری مورژلونز (Morgellons)

بیماری مورژلونز یا مورگلونز (Morgellons) در سال 2002 توصیف شده است . این بیماری مرموز نشانه های غریبی از خود نشان می دهد و مبتلایان معمولا از علائم ناخوشایندی که بر روی پوست بدن آنها به وجود می آید شکایت می کنند.

این بیماران از وجود زخم های دردناک در سراسر بدن خود خبر می دهند. آنان می گویند زخم آنها تراوش الیافی به رنگ های آبی، سفید و تعداد کمی لکه های سیاه و سفید مانند مانند شن و ماسه دارند.

بیماران از وجود رشته های رنگی به رنگهای قرمز و آبی در درون زخمهای بدن خود خبر می دهند.

این بیماری در حال حاضر در هزاران نفر در فلوریدا، تگزاس و کالیفرنیا مشاهده می شود.

البته برخی از متخصصین ریشه این بیماری را توهمات ذهنی می دانند اما برخی دیگر آن را بیماری واقعی و ناشناخته می پندارند.

جالب است که اکثر این افراد احساس خزش ثابت در زیر پوست، خستگی مزمن، اختلال در تمرکز مغزی ،اختلال بیش فعالی با کمبود توجه، اختلال دوقطبی، افسردگی، و یا ریزش مو را تجربه می کنند  و وجود این بیماریهای روانپزشکی می تواند دلیل بر منشاء روانی آن باشد . البته تعدادی از پزشکان بیماریهای روانی مشاهده شده در این افراد را حاصل ناتوانی این افراد در مقابل بیماری می دانند .

نتایج یک پژوهش، می گوید ارتباطی میان آگروباکتریوم، مهندسی ژنتیک و بیماری Morgellons وجود دارد.

آگروباکتریوم باکتری است که باعث تومور در گیاهان از طریق انتقال DNA می شود. و در مهندسی ژنتیک ذرت، سویا، کلزا، چغندر قند، یونجه و سایر مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

تعدادی از پژوهشگران ادعا می کنند که برخی از مطالعات نشان داده آگروباکتریوم  می تواند بر DNA انسان نیز تاثیر بگذارد.

پژوهشگران مرکز کنترل بیماریهای ایالات متحد ( CDC ) نتایج مطالعه چند ساله خود در رابطه با این بیماری را در ژانویه  2012 انتشار دادند . آنان عنوان کردند که بررسی های چند ساله نشان می دهد که هیچ ارگانیسم بیماریزا در بیماران  Morgellons وجود ندارد .

آنان عنوان کردند : الیافی که عنوان می شود در زخم های بدن این بیماران بافت می شودالیاف عادی لباس بوده  و این موضوع نشان می دهد که احساسات این بیماران مختل گردیده و نتیجه هجوم افکار “توهم” در این بیماران است .

علائم بیماری :

علائم فیزیکی

احساس  هجوم ضایعات پوستی
احساس خزیدن، گاز گرفتن در زیر پوست
ظهور الیاف و گرانول آبی، سیاه و سفید و یا قرمز در زیر پوست
خستگی

علائم روانی

از دست دادن حافظه کوتاه مدت
کمبود توجه، اختلال دوقطبی یا اختلال وسواس
اختلال در پردازش تفکر (مه مغز)
احساس افسردگی و انزوا

درصد ابتلا در کودکان و بزرگسالان به طور مساوی می باشد و ممکن است افرادی در خانواده نشانه ای از بیماری شان دهند در حالی که دیگر اعضای خانواده سالم باشند.

اغلب موارد این بیماری در ایالات متحده و در مناطق خاص جغرافیایی از کالیفرنیا گرفته تا تگزاس و فلوریدا گزارش شده، هر چند گزارش موارد ابتلا از تمام 50 ایالت وجود داشته است . در این بین از اوکلاهما موارد متعدد احتمالی  گزارش شده است .

بیماری در سراسر جهان در مناطقی مانند اروپا، آفریقای جنوبی، ژاپن، فیلیپین، اندونزی و استرالیا نیز گزارش شده است .

در انتها یادآور می شویم که هیچ شناخت و درک قطعی از این بیماری و روش انتقال آن وجود ندارد .

همچنین هیچ شواهد قطعی که نشان دهد بیماری مورژلونز مسری است وجود ندارد. توجه داشته باشید که در برخی از خانواده ها، فقط یک فرد گرفتار بیماری می شود و حتی بعد از قرار گرفتن طولانی مدت در کنار هم نیز، در دیگر اعضاء خانواده موارد ابتلا و آلودگی گزارش  نشده است.

بالاخره منشا بیماری چیست؟

این سوال که مورژلونز یک بیماری است یا یک توهم در سال‌های اخیر پژوهش‌های زیادی را به دنبال داشته است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام می‌کند که این وضعیت بر اثر عفونت یا وجود چیزی در محیط زیست اتفاق نمی‌افتد. بررسی الیاف پوست بیماران نیز نشان داد که این فیبرها معمولا کتان هستند، چیزی که معمولا در لباس‌ها وجود دارد. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد زخم‌های پوست نتیجه خارش طولانی‌مدت پوست است.

در عین حال CDC اعلام می‌کند که قادر به نتیجه‌گیری براساس این پژوهش نیست و نمی‌تواند به صورت دقیق بگوید که این وضعیت توهم است یا مشکلی پزشکی. مطالعات موردی و تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که ممکن است مورژلونز به بیماری لایم مرتبط باشد اما محققان دانشگاه اوکلاهاما هیچ مدرکی برای اثبات این نظریه پیدا نکرد‌ه‌اند.

 مطالعه‌ای که در سال2010 انجام شده ارتباطی بین این بیماری و کم‌کاری تیروئید یافته است اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. پژوهشگران مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده نتایج مطالعه چند ساله خود در رابطه با این بیماری را در ژانویه۲۰۱۲ انتشار دادند. آنان عنوان کردند که بررسی‌های چند ساله نشان می‌دهد هیچ ارگانیسم بیماری‌زایی در بیماران مورژلونز وجود ندارد.