سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زنبور درمانی درجهان -پرورش زنبور ... experiential therapist bee

این وبلاگ بر اساس آیات الهی (سوره مبارک نحل ) و تجارب چندین ساله برای آشنائی به زنبور عسل و مواهب برجسته آن بمنظور سلامت انسان و توجه به حفظ و حراست آن در چرخه اکوسیستم دنبال می شود

سیگار و بهداشت جامعه

    نظر

 
سیگار

15-تحقیقات نشان می دهد ۵۰ درصد کسانی که در نوجوانی سیگار می کشند ۱۵ تا ۲۰ سال ادامه می دهند

16-مطالعه نشان می دهد که 75% سیگاری­ها حداقل یک­بار تلاش کرده­اند که سیگار را ترک کنند. حدود 40% هر سال یک­بار تلاش می­کنند و 30% برای دو  روز هم که شده نیکوتین را ترک می­کنند و 5 تا 10 درصد برای همیشه موفق به ترک سیگار می­شوند.

17-نود درصد سیگاریها که بدون اطلاعات کافی اقدام به ترک می کنند مجدداً شروع به مصرف می کنند.بر طبق یک گزارش در حدود نیمی از افرادی که در ماه فقط یک تا دو عدد سیگار کشیده و به هیچ عنوان خود را معتاد نمی­دانستند، در مقابل ترک کامل سیگار مقاومت نشان داده و ناموفق بوده­اند.

18-در سال 1996 از کل زباله های جمع آوری شده در امریکا 20 درصد مربوط به ته سیگار بوده است

19-نیمی از سیگاری هایی که بطور مداوم سیگار میکشند عاقبت خواهند مرد. همفری بوگارت هنرپیشه تاثیر گذار سینما که ژست سیگار کشی او سال­ها مورد تقلید قرار گرفته و هنوز در یادها باقی­ است از سرطان ریه در اثر استعمال دخانیات در گذشت

20-سیگار بزرگترین عامل مرگ زودرس میباشد که کاملا قابل پیش گیری است.

21-سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در هر یک از کشورهای عضو WHO باید تا سال 2025، 30 درصد از مصرف سیگار کاسته شود و تا سال 2050 مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار نصف شود.

22-مواد دخانی طی قرن گذشته یکصد میلیون نفر را در دنیا به کام مرگ کشانده و پیش‌بینی می‌شود این رقم در قرن حاضر به یک میلیارد تن برسد.

23-بر اساس آمارهای بین المللی ده کشور پر مصرف سیگار به ترتیب عبارت اند از: یونان، اسلوونی، اوکراین، بلغارستان، چک، مقدونیه، روسیه، مولداوی، اسپانیا و بوسنی مصرف سرانه سیگار توسط بزرگسالان در این کشورها به ترتیب: 3 هزار و 17، 2هزار و 537، 2 هزار و 526، 2 هزار و 437، 2 هزار و 368، 2 هزار و 336، 2 هزار و 319، 2 هزار و 239، 2 هزار و 225 و 2 هزار و 145 نخ در سال است.همچنین کمترین سرانه مصرف سیگار در جهان به ترتیب به کشورهای: اتیوپی، زامبیا، سودان، غنا، زیمباوه، هند، نیجریه، تانزانیا، پرو و کنگو با مصرف : 52، 71، 75، 80، 86، 99، 103، 108 و 131 نخ در سال اختصاص دارد.

24- براساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2005 ، شمار زنان سیگاری در 20 سال اخیر 60 درصد افزایش یافته است. براساس همین آمار، همچنین شمار زنانی که روزانه بیشتر از یک پاکت سیگار می کشند سه برابر شده است.طبق نتایج بررسی جهانی وضعیت استعمال دخانیات در بین نوجوانان، مصرف دخانیات در بین دختران 13 تا 15 سال در دنیا در حال افزایش است و اختلاف میزان مصرف در بین دختران و پسران کاهش یافته است به طوریکه در برخی از کشورها دختران بیش از پسران دخانیات مصرف می کنند.

25-افرادی که سیگار میکشند بطور متوسط 14 سال زودتر از افراد غیر سیگاری میمیرند. خطر مرگ به تعداد سیگار و مدت زمان سیگاری بودن فرد بستگی دارد.

26- سرانه مصرف  سیگار در جهان7 نخ در روز می باشد.

27-سالانه؛ صدها هزار انسان غیر سیگاری در اثر استنشاق دود سیگار جان خود را از دست می دهند.

28-تاثیر استعمال یک نخ سیگار در زنان معادل استفاده از پنج نخ سیگار در مردان است چرا که بدن زنان به مواد دخانی حساس‌تر است. و خطر سکته در زنان 35 تا 64ساله سیگاری، 5 برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری است.از سال 1950 تاکنون میزان ابتلا زنان به سرطان ریه  6 برابر شده است.دختران و زنان سیگاری در مقایسه با مردان وابستگی بیشتری به سیگار پیدا می­کنند و هنگام ترک مشکلات بیشتری دارند.

29-طبق آمار منتشره در مجله اکسپرس فرانسه به ترتیب کشورهایى همچون یونان، اسپانیا، مجارستان، لهستان، ایرلند، ایتالیا، پرتغال، آلمان، بلژیک، دانمارک، چک، فرانسه، انگلیس، فنلاند و سوئد داراى بیشترین مصرف سیگار در اروپا هستند.

30-کویت بیشترین تعداد سیگاری‌ها را در میان 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس دارد. 47 درصد از ساکنان کویت سیگاری هستند.12 درصد از جوانان ساکن کشور‌های شورای همکاری خلیج‌فارس سیگار می‌کشند.در عربستان سعودی 12 درصد از پسران و 4 درصد از دختران بین 13 تا 15 سال سیگار می‌کشند.

آمار استعمال دخانیات در ایران

1-بر اساس آمار منابع گوناگون بالغ بر 12تا15 میلیون نفر در ایران سیگاری هستند.

2-کارشناسان از کاهش سن مصرف سیگار در ایران به مرز 11 سالگی خبر می‌دهند

3-آمار و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد که ارزش بازار سیگار ایران  در هر سال حداقل سه هزار و 250 میلیارد تومان یعنی حدود 3.2 میلیار دلار تخمین زده می‌شود.30 درصد این میزان چرخش مالی توسط شرکت دخانیات اداره و بقیه آن به دست شرکتهای خارجی و قاچاقچیان است.

4-برآورد شده سالانه حدود 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که اگر این رقم را بر 20 تقسیم کنیم، معادل سه میلیارد و 250 میلیون پاکت سیگار می‌شود.که 25 میلیارد نخ واردات رسمی، 35 میلیارد نخ تولید داخل و سایر نخهای سیگار قاچاق وارد می‌شود.

5-تازه‌ترین گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی ایران درباره سبد هزینه خانوار نشان می‌دهد که هر خانوار ایرانی در سال 1389 به طور متوسط معادل 50 هزار تومان از کل سبد هزینه‌ خود را صرف خرید سیگار کرده است.

6-گزارش بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که خانوارهای ایرانی در سال 1389 بیشتر سیگار خارجی کشیده‌اند تا سیگار تولید داخل.

7-به گفته مدیرکل مبارزه با قاچاق شرکت دخانیات ایران در سال 1389 بالغ بر 20 میلیارد نخ سیگار به کشور قاچاق شد.

8-بررسی‌ها نشان می‌دهد که از کل جامعه بالای 15 سال کشور، حدود 3 درصد زنان و حدود 25 درصد مردان سیگاری هستند..همچنین زنان ایرانی در مقایسه با زنان دیگر کشورها، کمتر سیگار مصرف می‌کنند.

9-روزانه بیش از 5 میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار و بیش از 3 برابر آن هزینه درمان بیماریهای مرتبط با دخانیات در کشور می‌شود.

10-سالانه 150 میلیارد تومان به جیب واردکنندگان سیگار می‌رود.

3-11 تا 5 درصد دختران در سالهای اول دانشگاه و6 تا 8 درصد آنان در سالهای آخر تحصیل خود استعمال سیگار را آغاز می‌کنند.از سوی دیگر 28 درصد از دختران جوان قلیان می‌کشند.نزدیک به 400 هزار نفر از زنان و دختران ایرانی، عادت به پک زدن سیگار و قلیان دارند.

12-در کشور ما روزانه ۲۰۰ نفر و سالانه ۷۳ هزار نفر بر اثر سیگار می‌میرند و به گفته مسئولان این آمار طی ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار مرگ‌و‌‌میر در سال هم خواهد رسید.

13-میزان مالیات بر سیگار در ایران به مراتب پایین تر از کشورهای پاکستان، ترکیه و امارات متحده عربی است. به طوریکه این میزان در ایران ۱۹.۱ درصد، پاکستان ۷۵.۹ ، ترکیه ۷۸.۷ و امارات ۶۷ درصد است.

14-سرانه مصرف سیگار در ایران بر اساس آمارهایی که مراکز و مسئولان داخلی اعلام میکنند چیزی نزدیک به 1050 تا 1176 نخ در سال برای هر بزرگسال است، در همین حال آمارهای خارجی مصرف سرانه سیگار در ایران برای بزرگسالان را سالانه 764 نخ اعلام میکنند.

15-رتبه جهانی ایران درمصرف سیگار:در این لیست که شامل 121 کشور جهان است، ایران با مصرف سرانه 764 نخ در سال در رتبه شصت و هفتم قرار دارد پیش از ایران، انگلیس و عراق با مصرف 790 و 784 نخ در سال قرار دارند و پس از ایران نیز سوئد و کره شمالی با مصرف 751 و 714 نخ در سال قرار دارند.

16-براساس آمار گمرک ایران، در دو ماهه نخست سال 1391 حدود 1467 تن سیگار به ارزش 16 میلیون و 890 هزار دلار وارد کشور شد. این میزان واردات از نظر ارزشی و وزنی به ترتیب 5.4 و 52.4 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان می‌دهد.

17-سوئیس، کره‌جنوبی و امارات سه مبدا اصلی واردات سیگار به کشور در دو ماهه نخست امسال بودند. سوئیس به تنهایی سهمی معادل 72 درصد از کل واردات سیگار به ایران را در سال جاری به خود اختصاص داد.

18-مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: در سال گذشته شرکت دخانیات ایران توانست تولیدات خود را به مرز 20میلیارد و 500 میلیون نخ سیگار برساند.به گزارش کمیته اطلاع رسانی روز ملی صنعت ومعدن؛ «کاظم معتمدی فر » با اعلام این خبر، افزود : درسال 90 بالغ بر 63 میلیارد و 800مییلون نخ سیگار به ارزش 30 هزار میلیارد ریال توسط جامعه مصرف شده است.

معتمدی فر درادامه خاطر نشان کرد: تولید مشارکتی شرکت دخانیات ایران با سایر کشورها در سال گذشته به 12 میلیارد و 200میلیون نخ رسید و تولید عاملیت صنعتی در این مدت بالغ بر2 میلیارد و 900 میلیارد نخ بود.وی در پایان خاطر نشان کرد : امیدواریم در سال تولید ملی ، کار و سرمایه ایرانی تولیدسیگار را به 25 میلیارد نخ ، تولید مشارکتی را به 16 میلیارد نخ و تولید عاملیت صنعتی را به 5 میلیارد نخ برسانیم

19-رییس اداره مبارزه با قاچاق شرکت دخانیات ایران در کرمانشاه گفت:به خانواده ها هشدار داد که مراقب فرزندان خود باشند زیرا در مواردی آب نباتها و پاک کنهای طرح سیگار بصورت قاچاق وارد بازار شده اند و انگیزه این کار هم آشنا نمودن کودکان از همان سنین پایین با سیگار است.

20-گفته می شود که در صورت نبود مساله قاچاق سیگار در کشور، هر ساله ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای دولت اضافه می شد.

21-رییس اداره مبارزه با قاچاق شرکت دخانیات ایران گفت: در مواردی پس از آزمایش توتونهای قلیان قاچاق، شاهد وجود مواردی چون سم، مواد افیونی و سرطانزا در این نوع توتونها بوده ایم

22-در ایران از سال 1377 نخستین کلینیک ترک سیگار شروع به کار کرد.

23-در استان‌های جنوبی کشور زنان بیش از مردان قلیان می کشند که این امر در این استان‌ها از واسطه فرهنگی و تاریخی برخوردار است. اما مهم آن است که تفاوت شیوع مصرف سیگار میان زنان و مردان در مورد قلیان وجود ندارد.آخرین آمار در مورد کشیدن قلیان حاکی از آن است که در کل جامعه، زنان به اندازه مردان قلیان می کشند.بنابراین دختران و پسران جامعه به یک اندازه و حدود 25 تا 30 درصد تجربه قلیان کشیدن را دارند که این امر خطرناک است.این در حالی است که 5 تا 6 درصد دختران و زنان در جوانی و 20 تا 30 درصد پسران و مردان جوان، تجربه مصرف سیگار دارند. بنابراین به نظر می‌رسد در جامعه این حالت وجود دارد که مصرف سیگار یک رفتار مردانه است، اما قلیان کشیدن میان دختر و پسر چندان تفاوتی ندارد.

24- سرانه مصرف  سیگار در ایران عدد 2/2 نخ در روز است.آمارهای مربوط به دخانیات در ایران 4 سال یکبار تهیه می شود.

25-خدیجه محصلی، کارشناس دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت:بنا بر آخرین آمار مربوط به سال86، 3 درصد از گروه سنی 13 تا 15 سال سیگاری هستند و از این میزان، 5 و یک دهم درصد را پسران و 9 دهم درصد را دختران تشکیل می دهند.

26-کاغذی که در سیگارهای مصرفی در کشور سوزانده می شود، بیش از مقدار کاغذی است که برای 45 میلیون دفتر شصت برگ لازم است. بیش از بیست هکتار زمین های مرغوب زیر کشت توتون است.

27-سالانه بیش از 6 هزار نفر بر اثر استنشاق دود تحمیلی سیگار جان خود را از دست می دهند. همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد 26 و یک دهم درصد از گروه نوجوانان 13 تا 15 سال سایر موارد دخانی و اغلب قلیان مصرف می‌کنند. 31 و 9 دهم درصد از پسران و 19 و نیم درصد از دختران مصرف کننده سایر مواد دخانی مثل قلیان هستند. طبق بررسی‌های انجام شده در سال‌های 82 و 86، تعداد افراد سیگاری از 2 درصد به 3 درصد افزایش پیدا کرده، اما میزان مصرف کننده‌های سایر مواد دخانی مثل قلیان از 12 و یک دهم درصد به 26 و یک دهم درصد افزایش پیدا کرده است.

28-هر سرو قلیان معادل 70 تا 100 نخ سیگار است و دود 2 نخ سیگار در یک اتاق 10 برابر آلوده‌ترین نقاط شهر تهران است.

29-مردان سیگاری حدود ۱۲ نخ و زنان سیگاری روزانه ۵ و نیم نخ سیگار می‌کشند.

30-معاون درمان مرکز تحقیقات دخانیات گفت:بر اساس آماری که در سال 2007 روی دانش‌آموزان کشور انجام شده مشخص شد 6.1 درصد دختران سیگار می‌کشند که در دختران دبیرستانی این میزان 8.4 درصد بود. این آمار در پسران دبیرستانی 13.1 درصد بود.از طرفی در سال 2004 یعنی 3 سال قبل از این مطالعه نیز مطالعه‌ای رویدبیرستان‌های تهران انجام شد که بر اساس آن مشخص شد 1.5 درصد دختران دبیرستانی و 6.6 درصد پسران دبیرستانی سیگار می‌کشند که این موضوع روند رو به رشد مصرف سیگار در بین دختران را نشان می‌دهد که طی این ۳ سال مصرف حدوداً 6 برابر شده است.حسامی خاطرنشان کرد: نگران کننده‌تر این است که این افزایش شیوع مصرف بیشتر در سنین 15 تا 24 سالگی اتفاق می‌افتد.

31- 41% از افراد سیگاری ،کشیدن اولین سیگار را در جمع رفقا شروع کرده­اند.
8/17% از افراد سیگاری ،کشیدن اولین سیگار را در خلوت خانه شروع کرده­اند.
8/17% از افراد سیگاری ،کشیدن اولین سیگار را در حین خدمت سربازی شروع کرده­اند.
3/12% از افراد سیگاری ،کشیدن اولین سیگار را در مدرسه و دبیرستان شروع کرده­اند.
8/6% از افراد سیگاری ،کشیدن اولین سیگار را در مجالس عروسی شروع کرده­اند.
3/4% از افراد سیگاری ،کشیدن اولین سیگار را در مکان­های دیگر شروع کرده­اند.

32- اولین مراکز ترک سیگار در ایران: سال 77 با همکاری مشترک مرکز تحقیقات بیماری های ریوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شهرداری منطقه 14 تهران اولین کلینیک ترک سیگار در ایران آغاز به کار می کند.اولین مرکز ترک سیگار به صورت انفرادی نیز در سال ۸۰ در بیمارستان مسیح دانشوری راه‌اندازی شد.ودر سال 1389 اولین کلینیک ترک سیگار در زندان همدان افتتاح شد.