سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زنبور درمانی درجهان -پرورش زنبور ... experiential therapist bee

این وبلاگ بر اساس آیات الهی (سوره مبارک نحل ) و تجارب چندین ساله برای آشنائی به زنبور عسل و مواهب برجسته آن بمنظور سلامت انسان و توجه به حفظ و حراست آن در چرخه اکوسیستم دنبال می شود

لارو درمانی (Maggot Therapy) و قیاس آن با قطره طلا


قدرت درمانی قطره طلائی در برابر لارو درمانی
vliegen04.gif
قطره طلائی

Lucilia sericata is common all over the temperate and tropical regions of the planet, mainly the southern hemisphere, Africa and Australia. It prefers warm and moist climates and accordingly is especially common in coastal regions, but it also is present in arid areas.[2] The female lays her eggs in meat, fish, animal corpses, infected wounds of humans or animals, and excrement. The larvae feed on decomposing tissue. The insect favours species of the genus Ovis, domestic sheep in particular. This can lead to Blow fly strike, causing problems for sheep farmers, though Lucilia sericata is not a major cause of blow fly strike in most regions.

From Wikipedia, the free encyclopedia
Common greenbottle" may also refer to Lucilia caesar
The common green bottle fly (biological name Phaenicia sericata or Lucilia sericata) is a blow fly found in most areas of the world, and the most well-known of the numerous green bottle fly species. It is 10–14 mm long, slightly larger than a house fly, and has brilliant, metallic, blue-green or golden coloration with black markings. It has short, sparse black bristles (setae) and three cross-grooves on the thorax. The wings are clear with light brown veins, and the legs and antennae are black. The maggots (larvae) of the fly are used for maggot therapy

گزارش یک مورد میاز زخم ناشی از لوسیلیا سریکاتا
ارو لوسیلیا سریکاتا یکی از عوامل میازیس است که به صورت اکتوپارازیت اجباری در حیوانات و به ندرت در انسان ایجاد میاز اختیاری می کند. در این مقاله، یک مورد میاز ناشی از لارو لوسیلیاسریکاتا معرفی می گردد. بیمار معرفی شده مردی است ۲۶ ساله با سابقه ۱۲ سال اعتیاد به مواد مخدر، که از سه سال پیش تاکنون هرویین تزریق می کرده است. نامبرده متعاقب تزریق مقدار نامعلومی هرویین دچار آنسفالوپاتی هیپوکسیک و از بین رفتن سطح هوشیاری شده و در حالت کوما به بیمارستان منتقل و تحت درمان قرار گرفت. در آزمایشات به عمل آمده تست HCV مثبت و تست های HBSAg و HIV منفی گزارش گردید و LFT، ESR، CBC تغییر محسوسی نداشتند. از زخم ایجاد شده در دست چپ بیمار که در اثر تزریق مکرر مواد مخدر به وجود آمده بود، کشت به عمل آمد و استافیلوکوک اورئوس ایزوله شد. همچنین ۳۸ لارو زنده در سن سه از زخم جمع آوری و در شرایط مناسب از مرحله لاروی و شفیرگی به مگس بالغ تبدیل شدند. پس از مشاهده خصوصیات مرفولوژی لارو و مگس، نمونه جدا شده لوسیلیا سریکاتا تشخیص داده شد. با توجه به وجود بیمار فوق و مشاهده لارو مگس لوسیلیاسریکاتا در منطقه کاشان توصیه می شود که پزشکان با مشاهده علایم بالینی، مشابه، بیماران را جهت بررسی بیشتر و تشخیص این انگل به آزمایشگاه ارجاع دهند.
در گفت‌و‌گویی با معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بررسی شد

جلوگیری از قطع عضو با نیش لارو مگس/ لارو درمانی روش تایید شده جهانی

۱۳۹۴/۰۵/۲۵ - ۱۷:۴۹ - کد خبر: 158427

سلامت نیوز:معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، عنوان کرد: «لارو درمانی» یا «ماگوت درمانی» از روش‌های موثر در پاکسازی و تسریع روند درمان زخم‌های مزمن مقاوم به درمان است که بکارگیری از آن مانع گسترش عفونت و قطع عضو در بیماران می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، لارو درمانی یا ماگوت تراپی روشی است که در درمان زخم‌های مزمن از جمله بیماران مبتلا به زخم مزمن پای دیابتی یا زخم بستر استفاده می‌شود. در این روش، از لارو نوعی مگس به نام لوسیلیا سریکاتا (Lucilia sericata) که به صورت استریل کشت داده شده‌اند، جهت درمان بیماران استفاده می‌شود.این لاروها با استفاده از ترشحات خود باعث حذف بافت‌های مرده و عفونی شده و موجب بهبود وضعیت زخم و در نتیجه تسریع روند ترمیم آن می‌شوند. در حال حاضر «لارو درمانی» به عنوان یک روش تایید شده در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، کانادا، انگلستان و اتحادیه اروپا و در درمان زخم‌های مزمن به کار گرفته می‌شود.


تاریخچه «ماگوت تراپی»بر اساس علت ایجاد کننده زخم، درمان‌های متفاوتی برای بیمار ارائه می‌شود که گاهی این زخم‌ها با انجام اقدامات درمانی قابل بهبود نیستند که در این موقع پزشک ناچار به استفاده از روش‌های کمک درمانی مانند «ماگوت تراپی» یا «لارو درمانی » است.«ماگوت تراپی» یا «لارو درمانی» تنها در درمان زخم‌های مزمن و صعب العلاج که در برابر انجام درمان‌های متداول مقاوم هستند کابرد دارند. دکتر سید مهدی طبایی معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا، با بیان اینکه «لارو» درمانی روشی است که در درمان زخم‌های مقاوم به درمان کاربرد بسزایی دارد، گفت: در کشور ما بیمارانی که دچار زخم‌های مزمن و مقاوم به درمان می‌شوند در سیستم بهداشتی – درمانی کشور دچار سرگردانی می‌شوند زیرا درمان زخم در کشور ما متولی مشخص و رشته تخصصی ندارد که بتواند به صورت اختصاصی به درمان زخم بپردازد. عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود بیماران برای مدتی در سیستم بهداشتی – درمانی کشور سرگردان و به صورت مداوم از پزشکی به پزشک دیگر ارجاع داده شوند که این مساله موجب گسترش زخم و تاخیر در تشخیص می‌شود و درمان‌های اصلی را با تعویق مواجه می‌کند که در نهایت عوارض عمده‌ای مانند قطع عضو را برای بیمار به همراه دارد. ‌


ضرورت آموزش به بیمار در معرض خطر برای پیشگیری از بروز زخممعاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با تاکید بر ضرورت تشخیص و ارائه آموزش‌های لازم به بیمار جهت پیشگیری از ایجاد زخم، گفت: باید به بیماران در معرض خطر به خصوص بیماران دیابتی آموزش داده شود تا در صورت مشاهده هرگونه ضایعه در بدن به مراکز تخصصی درمان زخم مراجعه کنند.باید به بیماران در معرض خطر به خصوص بیماران دیابتی آموزش داده شود تا در صورت مشاهده هرگونه ضایعه در بدن به مراکز تخصصی درمان زخم مراجعه کنند وی با بیان اینکه در روش «لارو درمانی» کشت لارو در محیطی استریل بسیار ضروری است، گفت: لارو باید در محیطی استریل کشت پیدا کند تا حاوی هیچ‌گونه میکروبی نباشد و زمانی که بر روی زخم گذاشته شود بیماری جدیدی را به بیمار منتقل نکند.مراحل «لارو درمانی»در این روش لارو به مدت یک تا دو روز بر روی زخم بیمار گذاشته می‌شود. در این روش برای جلوگیری از مشاهده مستقیم بیمار از روند فعالیت لارو، لاروها را در باندهای مخصوصی قرار داده و بر روی زخم گذاشته می‌شود و سپس با پانسمان‌های مخصوصی محل زخم کاملا بسته می‌شود. بیمار باید بعد از مدت مشخص برای برداشت لارو به مراکز درمان مراجعه کند زیرا لارو تبدیل به مگس می‌شود و این موضوع موجب آزار بیمار می‌شود. لارو یک تکنیک در حد جراحی میکروسکوپی است که پزشک به کمک آن نقاط بسیار ظریف را ترمیم می‌کند.معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران افزود: در مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از تخصص پزشکان مختلفی از قبیل متخصصان پوست و مو، ارتوپدی، بیماری‌های عفونی و گرمسیری، رادیولوژیست‌های مداخله‌ای، جراحان، پرستاران و غیره کمک گرفته می‌شود و تمام مراحل کار به صورت گروهی و اختصاصی انجام می‌شود.


«لارو درمانی» در درمان تمام زخم‌های مزمن کاربرد نداردمعاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که آیا «لارو درمانی» در درمان تمام زخم‌های مزمن کاربرد دارد یا خیر گفت: زمانی که بیماران به کلینیک تخصصی درمان زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران مراجعه می‌کنند ابتدا توسط متخصصان پوست ویزیت و در صورت نیاز نمونه‌برداری انجام می‌دهند که در نهایت بر اساس نوع زخم و علت ایجاد کننده آن تصمیم بر انجام لارو درمانی توسط گروه درمانی اتخاذ می‌شود.وی کاهش محدودیت حضور بیمار در جامعه بر اثر ایجاد زخم را یکی از اهداف اصلی تاسیس مرکز جامع ترمیم زخم توسط جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران دانست و گفت: در این مرکز به کمک لارو درمانی بیمار می‌تواند در مراحل درمان به فعالیت‌های ضروری خود ادامه دهد اما توصیه‌هایی برای مراقبت از زخم می‌شود که رعایت کردن آن الزامی است.

].

مگس در خدمت انسان

این موجودات مزاحم و عامل تنفر می توانند عامل پاره ای از بیماری ها باشند،در عین حال در پیشرفت های علمی،کمکی برای پژوهشگران،پزشکان و جرم شناسان به حساب می آیند.پیش از اینکه با یک ضربه لهشان کنید کمی فکر کنید....

منبع:مجله ی دانستنی ها

معرفی چند نوع مگس و خواص آنها

ا-نام:دروزفیلا- ملانوگاستر یا مگس سرکه

حرفه:آسیستان پژهشگران

و متخصص ژنتیک که بشر ویاگرا را مدیون آن است

این مگس های جهش یافته که آن را مگس سرکه نیز می نامند،از 80 سال پیش به صورت یکی از خوکچه های آزمایشگاهی مورد علاقه ی متخصصان ژنتیک در آمده اند.

این مگس مخصوص با 4بال و چشمها بر روی پاها،بالها یا شاخکها،بسیار سریع تکثیر می شوند و این سرعت تکثیر برای پژوهشگران بسیار مطلوب است.یک «دروزفیل»در کمتر از 15 روز دوره ی زندگیش را پایان می برد و ده ها مگس مانند خود را به وجود ما آورد.اما بیشترین موفقیت آن در ماده ی ژنتیکی اش نهفته است.این مگس فقط 4 کروموزن دارد که حامل 13/600 ژن هستند و بیشتر آنها همتایی در نزد انسان دارند.

دروزوفیل که پژوهشگران،تهیه ی «ویاگرا»را مدیون آن هستند برای مطالعه ی بیماری های عصب های نباتی(یا پی های نا اردای که عملکرد های غیر ارادی مانند گردش خون و ترشح های داخلی و خارجی را کنترل می کنند)،چرخه های زیست شناسی یا پیری و همچنین مکانیزم ها نقل و انتقال های زیست شیمیایی،به ویژه در وابستگی و اعتیاد به کوکائین مورد استفاده قرار می گیرد.

 

2-نام:از خانواده ی دولی کوپو دیدا

حرفه:ماموریت برای مطالعه ی محیط زست

و ماموری در خدمت طرفداران حفاظت محیط زیست.

این خانواده ی «دولی کوپو دیدا»شامل مگس هایی است که چرخه ی زندگی آنها نیاز به سه محیط زیست مختلف دارد: یکی برای تخم ریزی،یکی برای شکار و دیگری برای تولید مثل.

این مگس ها به محیط زیست های ویژه وابستگی پیدا می کنند که عامل زیست محیطی شان بسیار دقیق است،یعنی،حاوی نمک،باد و سوخت گیاهی...چنانچه در یکی از محیط ها به واسطه ی آلودگی تغیری حاصل شود،چرخه ی زندگی متوقف می شود.بنابراین آن گونه ی به خصوص از محیط فرار می کند.از این رو،با مشاهده ی این نوع مگس ها می توان چگونگی محیط زیست طبیعی را(سالم،مختل یا آلوده) ارزیابی کرد و شاخص های کیفی را تائین نمود.از مگس های دیگری مانند دروزفیل در اندازه گیری میزان آلودگی به حشره کش ها،آفت کش ها استفاده می شود.

اگر این مگس ها را در مجاورت آب و هوای آلوده قرار بدهند،در مدتی کم و بیش زیاد با توجه به میزان آلوگی،از میان می روند.وجدان کار حرفه ای که تا سر حد فدا کردن خود نیز پیش می رود...!!!؟؟؟

3-نام:لوسیلیا سریکاتا

حرفه: کمک درمانگر

مگس تخم گذار که زخم هارا پاک می کند و التیام می بخشد

از زمانی که آنتی بیوتیک ها کشف شدند،لارو درمانی به دست فراموشی سپرده شده بود.اما امروز به برکت این تخم گذار بی نظیر دوباره مطرح شده است.هنگامی که درمان های متداول ،آنتی بیوتیک ها و عمل های جراحی با شکست مواجه می شوند یا غیر عملی به نظر می رسند،به لارو درمانی می پردازند البته با لارو هایی که از پیش سترون شده اند.وقتی این لارو ها را به ازای ده لارو در هر سانتی متر مربع بر روی زخم ها قرار بدهند،لارو ها یا همان کرمینه های این مگس ها،بافت های مرده را می بلعند،زخم هارا پاک می کنند و آنها را التیام می بخشند، بی آنکه به بافت های سالم آسیب برسانند.معمولا طی4-5 روز پیش از این که لارو ها به مرحله ی بلوغ برسند،آنها را تعویض می کنند.از این روش برای درمان بعضی از آسیب ها و زخم های پوستی،آبسه و حتی درمان برخی از تومور ها استفاده می کنند.این درمان کم هزینه و بدون اثرهای جانبی زیان بار بر روی محیط روده هاست،که با مصرف دارو از طریق خوراکی این عوارض ایجاد می شوند.پرورش این لارو ها برای مداوای زخم ها در ناحیه ی ولز انگلستان بسیار رواج دارد.یک مگس به تنهایی کرمینه های ضروری برای تولید 5 بیمار را تولید می کند.

4-نام:کالیفوریا ویسینا

حرفه:معاومت در کار پلیس قضایی

و بهترین دوست جنایت شناسان

این مگس،در تحقیقات جنایی برای تعیین وقت و چگونگی مرگ قربانی اهمیت بنیادی دارد.به این منظور،پلیس جسد را با ذره بین زیر مطالعه قرار می هد و به دنبال مگس های مرده خوار می گردد.در چهل و هشت ساعت بعد از مرگ،مگس ها بروی جسد شروع به تخم گذاری می کنند.پلیس با تخمین سن این«متصرفان عدوانی»یا همان کرمینه ها،دقایق تاریخ مرگ را تعیین می کنند.مثلا وجود لارو 17 سانتی متری مربوط به تخم گذاری 4-5روز پیش می شود.(البته با توجه به شرایط و وضیعت آب و هوایی ممکن است به 6-7روز پیش نیز برسد).ضمنا محل تخم گذاری هم بسیار اهمیت دارد.بطور متداول مگس ها در مجراهای بینی،چشم ها،گوش ها،مخرج تخم گذاری می کنند.اما وجود لارو در دیگر نقاط بدن، امکان دارد شاهدی بر وجود زخم یا بریدگی در سایر قسمت ها باشد.پدر حشره شناسی جنایی مارسل نام دارد که تا به امروز 100ماجرای جنایی را با کمک مگس ها کشف کرده و ابزار کار این مرد بلژیکی مجموعه ای از حشرات ویژه هستند.

اختراع مگس های جاسوس:

ماموریت این وسیله،جاسوسی است.این ربات کوچک که تقلیدی از مگس های خانگی است از اواسط سال 2004 به کار گرفته می شود.مایکل دیکینسون،زیست شناس آمریکایی همراه گروهی از مهندسانش از سال 1998 بر روی آن کار می کند.چندی پیش نخستین آزمایش با پیش نمونه ای از این حشره به نام (micromechanical flying insent)MFIساخته شدو مورد آزمایش قرار گرفت تا میزان آئرودینامیکی آن سنجیده شود.روبات نهاییی به بلندی 25 میلی متر.بدنه ای از فولاد ضد زنگ و یک جفت بال از جنس میلار خواهد داشت.این بالها ثانیه ای 180بار باز و بسته می شوند.روبات مجهز به سیستم بینایی هم هست.حرکت بالها را یک موتور کوچک پیزو-الکتریکی تامین می کند که خود موتور به وسیله ی پانل های خورشیدی تغذیه می شود.برای تهیه ی همه ی آن بودجه ای معادل 1/5 میلیون یورو صرف شده است که از طرف آژانس امریکایی دارپا یا پروژه ی پژوهش های پیشرفته و اداره ی پژوهش های دریایی آمریکا تامین می شود.هنوز همه ی زمینه های مربوط به کاربرد آن تعیین نشده است.به جز ماموریت های جاسوسی که یکی از اهداف مهم آن است،مهندسان به فکر استفاده از این ربات برای پرواز های پژوهشی و ردیابی زندانیان هستند.کسی چه می داند شاید از مگس های جاسوس در امور غیر نظامی در خدمت کار آگاهان خصوصی و شرکت ها نیز استفاده هایی به عمل آید


میازیس چیست؟
میازیس بیماریی است ناشی از حضور لارو مگس ها در بافت های زنده و یا مرده بدن که این ورود و حضور لارو ممکن است از طریق زخم و جراحات پوستی و یا از طریق حفرات طبیعی بدن مثل دهان، گوش، چشم و دستگاه تناسلی – ادراری صورت گیرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ میازیس بیماریی است ناشی از حضور لارو مگس ها در بافت های زنده و یا مرده بدن که این ورود و حضور لارو ممکن است از طریق زخم و جراحات پوستی و یا از طریق حفرات طبیعی بدن مثل دهان، گوش، چشم و دستگاه تناسلی – ادراری صورت گیرد.
 
به عبارت دیگر به آلودگی اندام­ها یا بافت­های بدن حیوانات یا انسان با مراحل نوزادی مگس­ها، میاز یا میازیس می­گویند. میازیس بر اساس محل آلودگی و قرار گرفتن نوزاد در بدن حیوانات به انواع مختلف: میاز پوستی(جلدی)، ، زیر پوستی، بینی ای – حلقی، روده ای- داخلی یا ادراری- تناسلی طبقه­بندی می­شود.
 
از لحاظ بیولوژیک طبقه بندی میازها بر اساس ارتباط بین میزبان و انگل انجام می­شود. از این دیدگاه میازیس را به میاز اجباری(Obligatory) ، اختیاری (Facultative) و تصادفی(Accidental) تقسیم می­کنند. در میازیس اجباری، انگل خارجی برای تکمیل مرحله تکاملی به یک میزبان زنده نیاز دارد. در میازیس اختیاری، انگل در بدن موجود زنده یا مواد بی­جان رشد و نمو می­کند.
 
 میازیس اختیاری به میازیس اختیاری اولیه و ثانویه تقسیم می شود. در نوع اولیه انگل خارجی به زندگی انگلی خارجی سازش یافته است و توانایی تولید میاز را دارد اما گاهی به شکل گنده خوار در مواد آلی در حال فساد و لاشه حیوانات زندگی می­کند. انگل خارجی مولد میازیس ثانویه در حالت طبیعی به شگل گنده خوار زندگی نموده و معمولا نمی­تواند میاز ایجاد کند اما ممکن است بطور ثانویه آلودگی­های قبلی موجود زنده را مورد تهاجم  قرار دهد.
 
میازیس تصادفی یا متفرقه(Miscellaneous) بسیار کمیاب بوده و انگل خارجی به شکل تصادفی میازیس ایجاد می کند و ممکن است میزبان نامناسب را مورد حمله قرار داده و یا با بلعیدن تصادفی تخم مگس ها میازیس ایجاد شود.
کدام مگس­ها در ایجاد میاز نقش دارند؟